الخميس، 6 نوفمبر 2008

ماذا تفعل لو كنت مكاني "الجزء الثاني "


أبي ..أمي ..أخوتي ..أقاربي ..أصدقائي

أين أنتم ذاهبون .....أوحدي تاركون

فقط أسمعون ....صوت قلبكم الحنون

إنه يعرف أين أكون .............

تحت أقدامكم و حدي أكون.........

بالله عليكم لا تذهبون ............

بجواري أبقون ................

.في مصيبتي واسون..........

لاتذهبون ...دائما بجواري تكونون

أعني الأن تتخلون ؟؟؟!!!!!!!!!!

و ظللت أبكي و أصرخ و أنادي ..و لكن ما من مجيب ..ربي أفقني من هذا الموقف الكئيب أرجعني لأمي لأبي لأهلي ..أعدني من غربتي يا ربي أوحدي سأكون أواجه هذاالموقف الرهيب ...أسأعيش هنا أم أين سأكون ..و هنا سمعت صوتا غليظا ينادي ....ويحك ابن آدم أليس قد حذرتني و حذرت ضيقي و نتني و دودي فماذا أعددت لي!!!

..............ماذا أعددت لي ..........ماذا أعددت لي ..............

ظل الصوت الغليظ يتكرر..و صداه اللعين يعلو ..وقلبي الحزين يخفق...

لم أتبن من أين يأتي ...يبدو و كأنه يأتي من أركان المكان ..من جدرانه .من أرضه ....من سقفه ...

نعم إنه القبر يخاطبني .!!!

أكل هذا صحيح..أنا ميته لا محال ..

فظللت أعد نفسي للمرحلة التالية ..

نعم فلقد تعلمت إن لم أعد نفسي في الدنيا فسأعد نفسي الآن .

سيأتي ملكان يسألاني ..ماذا تقولي في هذا الرجل محمد فسأجيب أشهد أنه عبد الله و رسوله فأنا مؤمنة و الحمد لله ..فيقولان لي :أنظري إلي مقعدك من النار قد أبدلك الله به مقعدا من الجنة .."و هنا حمدت ربي علي نعمة الإيمان ...فلقد تخيلت و ضعي إن كنت كافرة و دار في ذهني هذا المشهد الرهيب ..يأتيالملكان و يسألاني ماذا تقولي في هذا الرجل محمد ..فأجيب لا أدري كنت أقول كما يقول الناس ..فيرد علي الملكان لا دريتي و لا تليتي ثم يضرب بمطرقة من حديد بين أذني فأصيح صيحة يسمعها من عليها غير الثلقلين

و ظللت أحمد ربي علي نعمة الإيمان ...الحمد لله ..الحمد لله

و هنا سمعت ضجة في المكان من حولي ..

لقد عاد نعم لقد عاد صوت أهلي و أحبتي ..بل لقد رأيتهم ...نعم رأيتهم ملتفين حولي ..محاولين إيقافي ..منهم من يحمل الماء ..و منهم من يحمل العطر ..!!!



لحظة ...لحظة ...يبدو أني عدت للحياة ...وهنا أنطلقت مني صيحات متسارعة لقد عدت ..عدت الحمد لله ..الحمد لله و سجدت سجدة شكر لربي العظيم ..لقد استجاب لي نعم أعادني لدنياي لأعبده ..نعم سأعبده دائما ...فهو الرحيم لقد أنقذني من موقفي العظيم تباركت ربي يا رحيم

و لكن بعدما هديت من هذه الصيحات الهستيريه التي كنت أصرخ بها فهمت من أهلي أني لم أمت أصلا ..بل كان وهمي الكبير فقط كنت أقرأ أن الربيع بن خثيم قد حفر في داره قبر فكان إذا وجد في قلبه قسوة دخل فيه فاضطجع ثم يصرخ (رب ارجعون لعلي أعمل صالحا فيما تركت) ثم يرد على نفسه: يا ربيع قد رجعت فاعمل........!!





و يبدو أنني تأثرت بالفكرة جدا ..و قررت تنفيذها لما و جدت في قلبي من قسوة و بالفعل أتخذت من سريري قبرا ...و تقمصت الدور جيدا ..و من شدة تأثري ذهبت في غيبوبة ..و شاهدت ما كان ..و عشت لحظات الموت الحقيقية فعلا ..و رأيت قبري حقا ..

و كان ما كان ..!!!



فيالرحمتك يالله أردت فقط لين قلبي ..فأريتني قبري ..و أسكنتني به ...ثم أحييتني لأنال فرصة أخري ..



فيا من لم تري قبرك ..و لم تعش ما عشت

ماذا تفعل لو كنت مكاني ...أسأل نفسك



و لكني سألت نفسي نيابة عنك ..ماذا لو كانت هذه الغيبوبة بلا رجعة ..؟؟؟ماذا لو لم تكن لهذه القصة جزءا ثانيا ؟؟؟

ماذا ..و ماذا ..و ماذا ؟؟؟

ماذا أفعل كي أنجو من عذاب القبر ..و كان مما قرأت أن عثمان بن عفان"رضي الله عنه " إذا وقف على قبر بكى حتى تبتل لحيته فسئل عن ذلك وقيل له: تذكر الجنة والنار فلا تبكي، وتبكي إذا وقفت على قبر؟ فقال: سمعت رسول الله يقول: ((إن القبر أول منازل الآخرة فإن نجا منه صاحبه فما بعده أيسر وإن لم ينج منه فما بعد أشد


و قول الرسول "صلي الله عليه و سلم ""كنت نهيتكم عن زيارة القبور، فزوروها فإنها تذكركم الآخرة"

و من أقوال ابن القيم أن أنفع الأسباب المنجية من عذاب القبر أن يجلس الرجل عندما يريد النوم لله ساعة يحاسب نفسه فيها على ما خسره وربحه في يومه ثم يجدد له توبة نصوحا، ويفعل هذا كل ليلة فإن مات من ليلته تلك مات على توبة وإن استيقظ استيقظ مستقبلا للعمل مسرورا بتأخر أجله حتى يستقبل ربه ويستدرك ما فاته

هذا عن عذاب القبر فماذا عن عذاب جهنم !!!!

راجع نفسك ..و حاسبها دوما و لا تظلمها ..؟؟


و تذكر دائما ماذا تفعل لو كنت مكاني ؟؟؟؟؟


تحياتي

هناك 76 تعليقًا:

امواج التغيير يقول...

الاخت الكريمة سلمي جزاك الله خيرا
ايميلي
alnagar80@hotmail.com
انتظر صورة استاذ اسماعيل عليه الان
شكرا لتواصلك

mohamed ghalia يقول...

(رب ارجعون لعلي أعمل صالحا فيما تركت
جزاكى الله خيرا كلمات مست القلب واقشعر لها البدن
تحياتى
ودمتى بود وفى سعادة
واسكنك الله الفردوس الأعلى

غير معرف يقول...

السلام عليكم د.سلمى
أخيرا وبعد طول انتظار الحمد لله ربنا من عليما ومزلتى لينا البوست التانى
ربنا يكرمك يار ب على الاسلوب الرائع الل ىصيغتى بيه البوست وكلماته التى خرجت من القلب لتسكن القلوب
بوركتى والله يا سلمى وتسلم ايديكى على البوست الرائع ده الذى من وجهة نظرى هو اقوى من الجزء الأول ولكم القصة اننا متوقعين الموضوع

دمتى لنا بخير سلمى ولا سلام

غير معرف يقول...

السلام عليكم تانى معلش
===================
و تقمصت الدور جيدا ..و من شدة تأثري ذهبت في غيبوبة ..و شاهدت ما كان ..و عشت لحظات الموت الحقيقية فعلا ..و رأيت قبري حقا ..

========================

عارفة يا سلمى ان الكلام ده جاى فى ميعاده اوى

انا والله من امبارح شفت حاجة كده على البلوجر فى احدى المدونات وانا من ساعتها وانا مش مظبوط وحاسس انى محتاج شحنة ايمانية عالية جدااااااااا

بجد نفسى اعيش اللحظة اللى انتى عيشتيها دى ... نفسى اتخيل نفسى وكاننى على فراش الموت بجد

عارفة انتى خلتينى اعمل ايه ..
انا جبت دلوقتى كاب الحارث المحاسبى اللى اسمه التوهم وهبدأ من أقرأه من تانى لعلى اعيش لحظات ترقق قلبى وتمنعنى -بفضل ربى -من الزلل

جزاكى الله كل خير اختنا سلمى وجعل ما كتبتى فى ميزان حسناتك وعذرا طولت عليكى ويلا سلام

حسن حنفى يقول...

لو كل انسان حس بالبوست ده كويس وبالكلام اللي فيه هيخاف يعمل ذنوب بعد كده

دمتي بخير

على عبدالله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله ماشاء الله ربنا يباركلك
وجزاكى الله خيرا لتذكيرك ايانا ، وكتب لكى بكل توبة منا حسنات تثقل من ميزانك يوم العرض ،،، اللهم امين

اسمحيلى اقول
ان هذا من ثمرة القراءة للكتاب المحفوظ "القران الكريم "وكتب السنة المطهرة واقوال الصحابة الاخيار وتابعيهم باحسان الى يوم الدين ،
وذلك بالضبط ما جعل الفرق اكثر من شاسع بينك وبين اخرين تاثروا بكتب شيطانية تدعو الى الكفر والالحاد ،واعوذ بالله ان اقارنك بهم
ولكنى فقط اتعجب لمثل هؤلاء الذين هم من جلدتنا ولكنهم انحرفوا عن منهجنا

اكثرت الكلام فسامحينى
بارك الله فيكى ووفقك لما يحبه ويرضاه
فذلك دأب النبى صلى الله عليه وسلم حيث قال له ربه
فذكر ان الذكرى تنفع المؤمنين

ماذا تفعل لو كنت مكانى
سؤال ربما تكون الاجابة عليه صعبة الى حد ما خاصة اننا لا نموت الا مرة واحدة ،،، ولكننا محاول جاهين بقدر الاستطاعة ان نكثر من التقرب الى الله عز وجل باتباع سنة نبيه المصطفى
فالاعمال بالخواتيم والخواتيم ميراث السوابق
اللهم حسن اعمالنا واجعلها خالصة لك ، واحسن خواتيمنا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
د/مصطفي النجار

لقد أرسلت لحضرتك الصورة ..أرجو أن تكون حضرتك تسلمتها ...

إن شاء الله أراها قريبا منورة البوست

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

mohamed ghalia
جزاك الله خيرا ...

منورني و يارب دايما

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جمعاوي

معلش و الله انا عارفة إني طولت عليكم قوي في الجزء التاني بس معلش أستحملوني ..

متشكرة قوي علي الكلام الجميل ده

بس ليه بس في اللآخر لا سلام كده :()

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جمعاوي

لا طولت ولا حاجه ده أنت منور يا دكتور

و أنا كمان والله نفسي أعيش اللحظه ده و أتخيل نفسي علي فراش الموت ..لأني معشتش اللحظة ده غير و أنا بكتبها بس ...

أنا أول مرة أسمع عن الكتاب ده بس غن شاء الله حدور عليه و أقراه أنا كمان ....

حضرتك أسعدتني قوي بالكومنت ده ..
أنا علقت عند حضرتك بس في بوست العيد ميلاد ياريت تقراه
تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

أ/علي عبد الله
جزاك الله خيرا عن كل كلمة كتبتها حضرتك في الكومنت ده ...000000000000000000000000000000000
وكتب لكى بكل توبة منا حسنات تثقل من ميزانك يوم العرض ،،، اللهم امين 000000000000000000000000000000000ده من أجمل الأدعية اللي كنت أتمني سماعها بعد البوست ده ربنا يباركلك يارب ..

فعلا موقف الناس ده عجيب .."يارب اهديهم "

متهيألي إن ده أول زيارة لحضرتك لي و أنا سعيدة بيها جدا و متحرمنيش منها ولا من الأدعية الجميلة ده

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
تحياتي
سلمي

mido يقول...

الحمد لله انه مجرد حلم انا ريقى نشف من التأثر, على الرغم من الكسل بتاع حضرتك لكتابة الجزء التانى بعد الاول بفترة كبيرة

لو كنت مكانك اصلح نفسى ربنى يقدرنى على عمل الخير

-----------

ايه اخبار حضرتك واخبار الدراسة اللى واخدة كل تفكيرك
ولا ايه؟ :)

ghorBty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يبارك فيك يا اختي ويصلح لك الحال

اسلوب جميل جدا ربنا يرحمنا ويتجاوز عنا

ويجعل قبورنا روضه من رياض الجنه بفضله ومنه يا رب

تعرفي انا لما بشوف كلامك الحلو دا واشوف سنك الصغير وان تفكير ما شاء الله ناضج بفتكر علطول شاب نشأ في طاعة الله وان شاء الله تكوني مما يظلهم الله في يوم لا ظل غير ظله وكمان هقولك اني احبك في الله وان شاء الله الحب في الله ايضا من صفات السبعه المبشرين بالظل

جمعني الله واياك في مستقر رحمته

اختك أميره

mahasen saber يقول...

سلمى انتى دايما بتوجعيلى قلبى كده
يعنى انا مع نفسى قاتلنى التفكير فى الموت وفى مدونتك الاقى نفس التفكير برضه

ربنا يرحمنا برحمته الواسعه

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

ميدو

معلش أنا عارفة و الله أني أتأخرت عليكم قوي في البوست ...معلش
بس فعلا السبب مش الدراسة إحنا أصلا لسة مبدأناش في الجد خالص و أنا لسة مبدأتش مذاكرة أصلا .."ربنا يستر"

أنا مش عارفة أدخل مدونتك خالص ممكن تبعتلي اللينك بتاعها لأني بلاقي صفحة فاضية هو أه المشكلهأنا كمان كتبت عندك كومنت في البوست اللي بتقول فيه أن المدونة أتنقلت و مردتش علي

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

gorbty

أحبك الذي أحببتني فيه
جزاك الله خيرا بجد علي الكلام الجميل ده ...ربنا يباركلك يارب ..و يجمعنا في الجنة إن شاء الله ..
بصي أنا خلاص عرفت أسمك و أنت عرفت أسمي يعني مفيش ححج و لازم نكون أصحاب :)

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
mahasen
سلامة قلب حضرتك من الوجع أنا آسفة و الله ....بس التفكير في الموت ده حاجة كويسة علشان بتفكرنا بربنا علي طول و بتساعدنا نقرب منه دايما...ربنا يسترها معانا يا رب

تحياتي
سلمي

ghorBty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

اكيد طبعا بقنا اصحاب

جمعني الله واياك تحت ظل العرش

وادفعي ضريبة الصحوبيه

دعوة لي بظهر الغيب ما تنسنيش ابدا من دعائك

بارك الله فيك

غير معرف يقول...

السلام عليكم د.سلمى ومتشكر ليكى جداااا على الكومنت الجميل اللى عندى وعلى الكلام الحو ده وان شاء الله لما افتح عيادة الضروس ابقى اقولك
المهم بالنسبة للميل ولا يهمك خالص انا والله كنت بافكر فى حاجة كده تجمع مدونى جامعة القاهرة فكنت عاوز اعرف لو حضرتك معانا فى الجامعة علشان تشاركينا ده كل الموضوع
على العموم دمتى لنا بخير ويلا (انتى حضرتك عارفة ما اقدرش اقول -لا- ابدا معلش بقى غلطة كتابية استعجال بقى أسف والله ) سلام

بستان الحب يقول...

ابنتى الحبيبه سلمى كماعهدتك دائما شيخه كبيره زادك الله من فضله

dr_samarmar يقول...

اللهم ارزقنا حسن الخاتمة

على فكرة يا سلمى أنا مرة عملت التجربة دى... و عشت فيها و تعمقت بكل أحاسيسى جواها... و كانت من لحظات التغيير فى حياتى كلها

ربنا يستر احنا مليانين معاصى و ذنوب :$

البوست جميل و أسلوبك حلو أوى أوى يا سلمى بجد

حياتي كلها لله يقول...

gorbty
السلام عليكم

من عنيا الأتنين ده أنت تؤمري
تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جمعاوي
لأه للأسف أنا جامعة اسكندرية

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جزاك الله خيرا يا طنت بس شيخة مرة واحدة ده كتير علي ...بس كده كويس برده علشان أروح أغيظ ماما

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

سموورة

جزاك الله خيرا
أول مرة أعرف أنك عشت الموضوع ده إزاي ؟؟؟!!!!

أعترفي بقي بسرعو مفيش وقت


ستك و تاج راسك
سلمي

mahasen saber يقول...

ازيك يا جميله اخبارك ايه
يا رب تكونى بافضل حال

م/ الحسيني لزومي يقول...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
ارسل ميلك اذا كنت ترغب في وضع البنر نرسل لك كود البنر

حسن حنفى يقول...

انا نزبت بوست جديد

بعنوان الخطووووووووبه

http://shevvaa.blogspot.com/

((..همـ قلب واحد يجمعنا ـسات..)) يقول...

المدونة الفاضله : :
..نتمني لكِ مزيدا من التقدم والنجاح
وان تكون مدونتك معبرة عن صوتك في كل مكـــــان
.. .. .. ... ..
سعيا منا بأن نجعل من علاقتنا روحاً اكثر حباً وتواصلاً
وبأن نجعل من صوتنا قوة أكثر انتشـــاراً وتأثيــراً .. ..
وبأن نرتقي بفكرنا ...وثقافتنا ...وعلمنا ...وخلقنا ..
.. .. .. ... .. .. ..
ندعوكي للمشاركة معنا في رابطه همســات . . .
...أول رابطه عامة تختص بالفتيات المدونات .....
شاركينا الانطلاقه ..وكوني احدي اعضاء همسات وشاركينا
اجتماعنا الاول ...لتكون همسات .. قلب واحد يجمعنا
فمعاً . . . . . نلتقي .. لنرتقي

تحياتنا ::
(( فريق العمل بهمسات ))

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

محاسن صابر

جزاك الله خيرا بجد علي السؤال ..الحمد لله أنا بخير يارب تكوني أنت كمان بخير

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

م /الحسني لزمي
إن شاء الله ...أشارك فيها
أنا فعلادخلت عند حضرتك بس معرفتش أخد البنر أو أسجل يميلي فين

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

حسن
حدخل حالا لأن عنوان ابوستشدني بجد ..أنتظرني هناك

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

همسات
أنا دخلت عندكم و سجلت أسمي ..متشكرة بجد علي الدعو ة في انتظار الخطوة القادمة

تحياتي
سلمي

Dr. Ibrahim يقول...

سلم يارب من هول الموقف

سلم يارب

اللهم انا نسألك الثبات عند السؤال وحسن الخاتمة وحسن المقام

واحشرنا مع زمرة الصالحين والأنبياء

بارك الله فيكم

د إبراهيم

Beram ElMasry يقول...

العزىزة . حياتي كلها لله
السلام عليكم ورحمة الله
كيف تغربين عزيزتى سلمى وانت مازلت فى ضحاكى
(تحت أقدامكم و حدي أكون.........)
لا حبيبتى انت شمس فى حياة الكل نور
انت فى القلوب للرؤس اكليل من زهور
خالص تحياتى

بستان الحب يقول...

ابنتى الحبيبه د سلمى لازم تغيظى ماما لانى ذهبت لزيارتها ولم اجدها لكن خلى بالك بعدين تكون زعلت وكانت النتيجه انك تاخرتى فى تدويناتك الرائعه انا منتظره بفارغ الصبر علشان نغيظ ماما

مـجـنـووون يقول...

جزاكي الله خيرا وبارك الله فيكي

ويا رب يرحمنا من عذاب القبر


تقبلي مروري
مجنووون

سيف وقلم يقول...

أسلوب أدبي رائع و شيق لتوصيل الدعوة كما كان يفعل قدوتنا صلى الله عليه و سلم ( لادعوة بالقصة و التشويق ) جزاك الله خيراً و تقبل منا و منكم
إسلام محمد https//swordandpen.maktoobblogs.com

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

دكتورة سلمى

مش عارف اقول ايه بس
انا اتخضيت بصراحة
ههههههههههههههههههههه

ربنا يبارك فيكي يارب
اتمنى لك التوفيق

تقبلي مروري وتحياتي

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

دكتورة سلمى

مش عارف اقول ايه بس
انا اتخضيت بصراحة
ههههههههههههههههههههه

ربنا يبارك فيكي يارب
اتمنى لك التوفيق

تقبلي مروري وتحياتي

AmmarBi يقول...

د/ سلمى
خاطرة جميلة قل من ينتبه اليها
جزاك الله خيراً ،

مفكر يقول...

السلام عليكم::

بارك الله فيكي وأضاء قلبك يالإيمان،،،

كلام جميل،،،

المدونة بتاعتك جميلة خالص،،،

أنا قرأت قصة جحة وشوية افشات من اللي حطاهم،،،

مدونتك مكتبة إسلامية راقية،،،

أتمنى أشوفك ديمأ،،،

إن شاء الله أتابعك،،،

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
د/إبراهيم سماحة

شرفني مرورك الكريم ...

أنا عاجبني جدا اسم مدونة حضرتك المرحوم في التلاجة ..و هي مدونة جميلة فعلا ..

تحياتي
د/سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

أستاذي بيرم المصري
جزاك الله خيرا كثيرا

متشكرة بجد علي الكلام الحلو ده ..بس حضرتك مقولتليش رأيك في الجزء التاني ..أنا و الله أستفدت من نصايح حضرتك كتير

تحياتي سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

بستان الحب

منوراني يا طنت ..إن شاء الله حنزل بوست قريب ..


تحياتي سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
مجنون

متشكرة ليك و لمرورك الكريم ..منتظراك دائما

علي فكرة أنا زبونة عندك في مستشفي المجانين

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

فداك يا مصر "إسلام "

جزاك الله خيرا ..
يارب أكون فعلا أقتديت بالرسول صلي الله عليه و سلم

أنا بدخل علي اللينك الي حضرتك باعتهولي ده بس مبيوصلنيش لحاجة..

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

قلم رصاص

تحياتي ليك و لمرورك الكريم

شكرا لكلامك الرقيق

بس أنا مش فاهمة هو حضرتك تخضيت من أه بالظبط !!!!؟؟؟


تحيايت
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
د/عمار البلتاجي

أول زيارة لحضرتك و أنا سعيدة بيها جد ا...

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

أنا متشكرة ليك بجد ..

أنت وصفتلي المدونة وصف جميل جدا ...يارب تكون غعلا كده

تحياتي
سلمي

حسن حنفى يقول...

فين الجديد


:d

يارب حضرتك تكوني بخير

جنّي يقول...

السلام عليكم

ماذا افعل لو كنت مكانك ؟

بداية اسجل تأخيري ولكن هذه المرة بسبب مرض ألم بي .. أرجو الدعاء ..

ثم احييكي مرة ثانية لها الموضوع الذي يرجع البعض او اكثرنا الى طريق الله مستغفرين منيبين لله تعالى طامعون في رحمته ..

ثم ماذا أفعل سأقرأهذه الآية من سورة الأنعام ({ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ وَاللّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ }الأنعام23 ..

كيف وقد اشركنا في عبادة الله اموالنا وأولادنا وتجارتنا ثم يدعي بعضنا الايمان ودخول الجنة وان يكون قبره روضة من رياض الجنة ..
كيف وقد كان سيدنا ابو بكر وهو ما هو يقول والله لو كانت احدى قدمي في الجنة لا ءأمن مكر الله ..
وسيدنا عمر وهو ما هو ذهب لسيدنا حذيفة بن اليمان ليسأله أأسمه في قائمة المنافقين التي ذكرها له النبي صلى الله عليه وسلم ..

ونحن اين نحن من أبي بكر وعمر فالأمر جد خطير فماذا نحن فاعلون والى اين ذاهبون ..

وندعو الله ان يتغمدنا برحمته

لكي مني كل الشكر و التحية

غير معرف يقول...

السلام عليكم
هو ده لينك للانشودة يا دكتورة بس بدون ايقاع
http://www.paln.ps/media/go/?download=song&id=4035
أظن حضررتك لو عملتى بحث على جوجل ممكن تلاقى لينك ليها بالايقاع بس انا صراحة لم اجد ..
دمتى لنا بكل خير يلا سلام

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
شكرا علي الزيارة و الدعوة الجميلة..و إن شاء الله اشارك معاكم فيها ..

تحياتي
د/سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

حسن

إن شاء الله عن قريب ..

المهم فين الجديد بتاعك أنت

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جني

حمد الله علي سلامةحضرتك
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك طهور إن شاء الله لا بأس عليك

شكرا عل يالكومنت المفيد دده
تحياتي سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جمعاوي متشكرة بجد علي الأهتمام أنا ححملها دلوقتي
تحياتي
سلمي

DR.HAMAS يقول...

اللهم سترك الذى لا ينكشف

لا أدرى ما أقول

حقيقة لا بد منها

و إن تذكرناها قليلا و نسيناها فإنها ستحدث بكل المقاييس

لا إله إلا الله


جزاكم الله خيرا للتذكرة أختنا الكريمة





د.حماس

Mohammed يقول...

يارب احسن خاتمتنا
ربنا يوفقك يا دكتورة

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
د/حماس

اللهم سترك يا رب
سعيدة بزيارة حضرتك الكريمة لي ...إن شاء الله دايما

تحياتي
د/سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

محمد

جزاك الله خيرا

تحياتي
سلمي

مـجـنـووون يقول...

أتاخرتي كتيررررر

رحتي فين؟؟؟

يا رب تكوني بألف خير


تقبلي سؤالي
مجنووون

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا دكتورة
ياريت بس تراجعى الميل علشان الفروق بين الاعمال هنا وهناك
دمتى بخير يلا سلام

**sad smile** يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يااااااااااه مدونة في منتهى الروعة

وبووست جميل جداا ومميز بكلماته

شكرا ليكي بجد

وكل سنة وانتي طيبة

تقبلي مروري

تحياااتي ليكي بمزيد من التقدم

والتوفيق أن شاء الله .

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

مجنون

أنا كويسة الحمد لله متشكرة بجد علي الإمتحانات و أسفة علي التأخير
تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
د/جمعاوي

شفتها و الله بس الفكرة إنه مش أنا الي عاوزة أعرف الفرق أنا عارفاه كويس و الله أنا بس كنت عاوزة أوصل فكرة الإنتقاد ده لغيرنا ...

عموما حصل خير
تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

very sad
متهيألي ده أول زيارة ليكي هنا ..و أنا سعيدة جدا بيها و متشكرة علي الكلام الحلو اللي قلتيه ده ..ربنا يكرمك يارب

but why you are very sad??!!!
تحياتي
سلمي

جنّي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانتم بخير بحلول عيد الأضحى المبارك
كل عام وانتم على صعيد عرفات
كل عام وانتم من الحجيج
كل عام وانتم من الملبين
كل عام وانتم من المكبرين
كل عام وانتم من المهللين
كل عام وانتم مغفور لكم
كل عام وأنتي حرة يا أمتي

أخوكم سعيد

فارس القمر يقول...

السلام عليكم

الحمد لله الذى خلقنى مسلما تحت طاعته وفى رعايته وعلى عبادته

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني
وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما
استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه لايغفر


اعمل لدنياك كأنك تعيش أبداً و اعمل لأخرتك كأنك تموت غداً

بارك الله فيكى وجلعه فى ميزان حسناتك

تقبلى مرورى

خالد احمد محمود يقول...

زيارتى الاولى .........

ورغم انى من محبى الأدويه الطبيعيه ءالا أنى تناولت كل كبسولاتك .

سأشترى كل دوائى من هنا ان سمحتى لى .

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله طول عمرك سباق في الخير و الله نفسي مرة أسبقك

كل عام و حضرتك بخير

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
فار س القمر

سعيدة جدا بزيارة حضرتك جزاك الله خيرا

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

خالدخالد
بالرغم من أني مش فاهمة قوي بس أتفضل حضرتك تنورنا
تحياتي
سلمي

الفقير الى الله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

"ماذا تفعل لو كنت مكاني"
طبعا الموضوع ده الجزء الاول او التاني
متعوب عليهم بجد قمة الابداع الموضوع بجد
بيكلم القلوب قبل العقول

كلام مسترسل ومنظم ومواقف للصحابة واحاديث

ربنا يبارك فيكي والموصوع ده اثر فيا شخصيا

تحياتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم د.سلمى
==================
شفتها و الله بس الفكرة إنه مش أنا الي عاوزة أعرف الفرق أنا عارفاه كويس و الله أنا بس كنت عاوزة أوصل فكرة الإنتقاد ده لغيرنا ...
=======================
وجهة نظرك سليمة مية فى المية
ثصدقى الكلمتين دول هزونى اوى
انا حاسس انى بانافق الناس !!
لو الكلمة تقيلة شوية حاسس انى مش باحب اواجههم بغلطهم خوفا على مشاعرهم !!!
بس الظاهر ان المفروض اواجه الناس بغلطهم

فعلا مش حضرتك اللى محتاجة تفهمى الناس اللى عاوزه تفهم

ماشى خير ان شاء الله ان شاء الله اراجع نفسى كده وان شاء الله تجدى ما يشرح صدرك

ومتشكر ليكى على اهتمامك وفكرك العالى

دمتى بكل خير وعيد مبارك عليكى وعلى الجميع وتقبل الله منا ومنكم
ويلا سلام

غير معرف يقول...

و من أقوال ابن القيم أن أنفع الأسباب المنجية من عذاب القبر أن يجلس الرجل عندما يريد النوم لله ساعة يحاسب نفسه فيها على ما خسره وربحه في يومه ثم يجدد له توبة نصوحا، ويفعل هذا كل ليلة فإن مات من ليلته تلك مات على توبة وإن استيقظ استيقظ مستقبلا للعمل مسرورا بتأخر أجله حتى يستقبل ربه ويستدرك ما فاته
khaadi eid collection 2021 stitched
khaadi stitched suits