الأربعاء، 24 ديسمبر 2008

لماذا..؟؟؟؟!!!


بعدما أصابتني احيرة وأنتابني القلق و غلبني التفكير في حالي ..!!!!
قررت اللجؤ إليكم فهل ستعينوني !!
مذاكرة ...مذاكرة ...مذاكرة ...
طالما عني لي هذا المصطلح معنا محددا وسبب لي الكثير من المعاناه و أبحر بي في بحر العذاب ...و رسي بي علي شاطئ الظلمات
و لكني كنت أحتمل ..بسببه فقط ...كان يعينني ...يوبخني ..يؤنبني
إنه ذلك الشئ المدعو ضميري " حفظه الله"!!!
فطالما كان هو دافعي الوحيد للمذاكرة و محفزي لها ..فكلما تكاسلت عنها ذكرني بربي و بما حمله لي من مسئولية ..بأبي و بأمي و ثقتهم في و طموحهم لي ..ذكرني بنفسي و طموحاتي و ما تمنيت تحقيقه ..بأمتي ككل و مصيرها إن تخاذل كل من فيها عن أداء واجبه ..بندمي و قت لا ينفع الندم ..بالمسئولية الملقاه علي عاتقي و تثاقلت هذه الأهداف جميعا علي لتشكل حملا و حافزا لي لأكمل ما بدأت ..و ما أخترت لي من طريق لأكمل المشوار ..
و لكن إذا كان هذا هو معني مصطلح مذاكرة عندي فلماذا لا يرتاح ضميري بعدها ..و لماذا لا أفقد رهبة الإمتحان ..نعم لماذا أخافه إذا كنت لا أذاكر له فبعدما ذاكرت و أرحت ضميري وأرضيت ربي و حققت هدفي من المذاكرة ..
لماذا أظل خائفة منه و قد أرضيت نفسي قبل دخوله أصلا ؟؟؟!!!!!!!!
لماذا أوبخ ضميري بشده إن لم أوفق فيه ؟؟؟؟!!!!
لا أقصد لأني لم أذاكر فهذا موضوع أخر و لكني أقصد إذا ذاكرت و رضيت عما فعلت ثم لا أوفق في الإمتحان ؟؟!!
أهذا لأن عقلي الباطن مقتنع بأنه لا توجد مرحلة عندما أصلها أستطيع الرضاعن نفسي و أنه كان من الممكن دائما أن أقوم بما هو أفضل ؟!
أم هذا لأني أظل أبحث عن سبب عدم توفيقي في الإمتحان؟؟!!
هل هو تقصير مني أم إرادة الله و قضاءه أم عقاب من الله علي شئ فعلته ..؟؟؟
و لماذا أساسا أشغل بالي به إذا كان هدفي من الأساس قد حققته قبل دخوله ؟!!
لماذااااا؟!
يشهد الله أني حاولت مرارا و تكرا را السيطرة علي نفسي في هذه المسأله و لكني لا أستطيع ..
"اللهم إني أسألك إيمانا بك يجعلني لا أخشي أحدا سواك و يقينا بك يجعلني أثق أنه لن يصيبني إلا ما كتبته لي و كلل جهودي بالنجاح و الفلاح و التوفيق """
ربما لا أستطيع التواصل معكم في الفتر القادمة للإمتحانات فلتدعوا لي .............
تحياتي ..
سلمي

هناك 53 تعليقًا:

Kiara يقول...

اللهم امين
وربنا يرحمك من المذاكره

وينجحك يااااااااااارب

مسدس صغير يقول...

ربنا يسهلك امورك وييسرلك مذاكرتك ويصلح لكى الاحوال جميعها ويثبتك عند السؤال(بتاع الامتحانات فى الدنيا والاخرة) ... تقبلى تحياتى

mohamed ghalia يقول...

بالتوفيق إن شاء الله
وأنا كمان هتوقف للإمتحنات
فى حفظ الله

dr_samarmar يقول...

يا حبيبتى يا سلمى هى الحكاية دى مأثرة فيكى للدرجة دى

يا سلمى ربنا يريح بالك يارب و يحقق أمالك

و أنا و انتى أهو و بينا الزمن

مش زمن كبير يعنى شهرين تلاتة كدا و هتشوفى

باذن الله ان شاء الله هتجيبى الترم دا تقدير عالى جدا و هتقولى سمر قالت

بس انتى ماتزعليش نفسك بالله عليكى .. و طالما بتعملى اللى عليكى خلاص بقا ..

أرجوكى هونى على نفسك مش كدا

و ارضى أكتر من كدا بقضاء الله

حسن حنفى يقول...

ربنا معاكي في المذاكره

وياريت عندي ضمير يفكرني بالمذاكره

:d

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله

الموضوع محتاج شوية تجديد نية وتحديد هدف

وبعدين احنا بقالنا سنوات بنخش امتحانات وكله بيعدي ويفوت

خدي الامور ببساطة

وفقكم الله

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

مولان

يارب ..

جزاك الله خيرا ..سعيدة جدا بزيارتك لي مترحمنيش منها ...

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

مسدس صغير

جزاك الله خيرا ..سعيدة جدا بزيارة حضرتك لي

و يارب أثبت عند الإمتحان الأهم ...أنا و الله حسيت بمدي تفاهتي ..مش المفروض أن الإمتحانات التافهة في الدنيا تأثر في ..

بس أنا كتبت البوست و أنا لسه جايه من الإمتحان و كنت متغاظة جدا ..معلش

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

د/محمد غالية

يارب يوفقنا جميعا ..

إن شاء الله تتخذها فترة نقاهة للعودة بصورة أفضل "و لو أني لا أعتقد أن هناك أفضل من كده "

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

سمورة

شوفتي اللي بيحصلي يا سمرمر ..

مش عارفة أنا كتبت البوست لما جيت من الإمتحان و كنت متضايقة خالص ..

أنا لما قريته دلوقتي تاني ..أستغربت من نفسي ..

يارب يا سمورة يجي اليوم ده و متخافيش حيبقالك الحلاوة

أدعيلي بس المشكلة إني ببقي حاسة أن السبب مني أنا تقصير مني يعني ..

تحياتي
سلموكا

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

حسن حنفي

يارب ..

أكيد طبعا عندك بس أنت مبتحاولش تسمعله ..

متهيألي أن أنت عاوز تكون مهندس ...ربنا يوفقك ..و شد حيلك خلاص هانت ..أبقي طمني عليك

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

أحمد سعيد بسيوني

مش عارفة أنا المفروض أني محدده هدفي كويس قوي و بجدد نتيتي علي طول قبل مبذاكر بس أنا مش عارفة المشكلة فين ...و بصراحة نفسي أعلافها علشان أصلحها و أرتاح بقي


أنا عارفة و الله أنه كل حيعدي ..بس المشكلة بقي يعدي إزاي


تحياتي
سلمي

بستان الحب يقول...

سلمى الحبيبه هونى على نفسك ما عليك الا الاخذ بالاسباب والنتيجه على الله الله هو الموفق وما توفيقى الا بالله وانا بقه عايزه حد اسمه منى يقول لك ذاكرى وشوفى انا ح اعمل فيه ايه

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

أختي الكريمة د/سلمى

مهما كانت نيتك او ضميرك او ظروفك او او او الخ ..الا انه دايما الامتحانات ليها مودها الخاص بيها ..سواء ذاكرتي كويس او قصرتي لظروف ما

وبخصوص احساسك ده انا اعتقد انه نابع من ضمير حي بيحكمك واعتقد انه كمان نابع من شوية حرص زائد ..!

وده صدقيني ظاهره صحية ومفيد جدا

وان شاء الله تفتكري كلامي ده ..وانك هتبقى في احسن الاحوال ان شاء الله

اتجهدي انتي بس في المذاكره وسبيه على الله
فهو حسبنا جميعا

كل سنة وانتي طيبة
وبالتوفيق يارب ان شا الله

غير معرف يقول...

السلام عليكم
ربنا يارب يوفقك كده وييسر لكى امتحاناتك ويارب يرزقك المراكز الاولى -ما هو البنات هم اللى بيرتبوا فى كل الكليات شوفتى فرصتك عالية ازاى فى الترتيب ههههههههههه-

-------------------
أهذا لأن عقلي الباطن مقتنع بأنه لا توجد مرحلة عندما أصلها أستطيع الرضاعن نفسي و أنه كان من الممكن دائما أن أقوم بما هو أفضل ؟!
---------------------
بالضبط ...لانه مهما عملنا اكيد كان ممكن نعمل احسن من كده دى سنة كاملة مش معقول هنقضيها بدون تقصير

خلينا فى دلوقتى ودى حيلك وربنا ييسر لكى الحال

دمتى بخير ويلا سلام

mido يقول...

و انا كمان داخل على امتحانات التيرم ربنا يعينا جميعا

مـجـنـووون يقول...

ربنا يوفقك يا رب

والله لو اخدتي المذاكرة كانها تقرب إلي الله وهتخدي حسنات عليها هترتاحي كويس


تقبلي مروري
مجنووون

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
بستان الحب

وحشاني يا طنت بجد و الله العظيم جداااا

لا مني طيبة خاااالص ..
أيوه كده يا طنت حسستيني إن لي ضهر جاااامد خالص أول محد يزعلني حبلغ حضرتك علي طول إن شاء الله .(:

ياريت يا طنت تسلميلي علي يسرا كتييير و أنا إن شاء الله ناوية أجي أشوفها بس لما الإمتحانات تخلص إن شا ءالله

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
قلم رصاص
جزاك الله علي كلام حضرتك و علي المشاركة الوجدانية الفعالة ...فعلا فرقت معايا كتير ..

جزاك الله خيرا

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

جمعاوي
جزاك الله خيرا علي المشاركة

ياااه هما برده البنات عندكم هما اللي مكتسجين أنا كنت فاكرهم عندنا بس علشان عندنا تقريبا كلية للبنات فقط

شكلكم حطالبوا بالمساواة قريب (:

تحياتي
سلمي
أه و ربنا معاك كمان في امتحاناتك و يوفقك يااارب و تثبت عكس القاعدة بتاعة البنات ده (:

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

ميدو

ربنا معانا يارب .
متهيألي ده أول سنة يعملوا فيها تيرم عندكم أكيد كده رحموكم كتير
ربنا معاكم

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

مجنووون
إن شاء الله حخلص النية فيها أكتر من كده
جزاك الله خيرا
تحياتي
سلمي

Mohammed يقول...

ربنا يوفقك يا دكتورة يارب
وكل اللي زيك يارب
ان شاء الله ناجحة بتقدير انتي ودكتورة سمر
وكل الناس

أحمد محمد عبد الوهاب يقول...

هو حضرتك عرفتي انا في سنة كام؟!

ghorBty يقول...

السلام عليكم

ربنا معاك ان شاء الله وبالتوفيق

دعي ضميرك جانبا بعد تحقيق الاسباب وعلي الله توكلي
(وكفي بالله وكيلا )

احنا محتاجين حسن توكل وكله هيكون تمام وكمان عايزين حسن ظن (ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا )


ربنا يوفقك

تقبلي مروري


غربتي

جنّي يقول...

السلام عليكم

كان الله مع اهل غزة وليغفرالله لنا تقصيرنا معهم ..

كل من له عينان يرى التواطؤ الكريه من حكومة فاسدة وحزب فاسد .. اما وانه قد خدع رئيس اكبر دولة اسلامية .. فهو غير كفيل بحكمنا .. نتحدث عن تواطؤ رئيس جاهل وحزب فاسد وحكومة اقرب الى الصهيونية ..ان لم تكن كذلك ..
اما حماس فيكفيها فخرا انها لم تستسلم كما استسلم غيرها .. لم تسرق اموال الشعب الفلسطيني كما فعل غيرها ..
حماس التي قدمت فخر شبابها شهداء في ساحة الجهاد والزود عن شرف الامة العربية والاسلامية ..
حماس العزة والكرامة والشرف ..
ولكن ماذا نحن فاعلون ؟

اقول لا للوقفات والاستنكارات ولكن اجمعوا المال والمؤن والسلاح وليفعل كل منا ما يستطيع لايصال المال والمؤن والسلاح لاهل غزة ..

ويارجال سيناء الشرفاء قوموا بايصال المال والمؤن والسلاح لاخوانكم في غزة الصامدة..

ولعنة الله على الكلب الذي استقبل العاهرة اليهودية للتواطؤ لضرب غزة ..

وحسبنا الله ونعم الوكيل

فارس القمر يقول...

"اللهم إني أسألك إيمانا بك يجعلني لا أخشي أحدا سواك و يقينا بك يجعلني أثق أنه لن يصيبني إلا ما كتبته لي و كلل جهودي بالنجاح و الفلاح و التوفيق """


اللهم امين يارب

ربنا يوفقك فى حياتك العلميه والعمليه

ويوفقك يارب وترجعلنا بالسلامه

وينجحك يارب وتوصلى للى بتحملى بيه

رؤية يقول...

من من لا يخشى الامتحان ولا يرهبه
كلنا نخشى الفشل
وهذا ما يثبت انه مازال بنا امل

والنتيجة فى النهاية هى الفيصل
واشعر ان فقدان الخوف دلالة على عمق وتاصيل الثقة بالنفس والتى قد تجعلنا نفقد التوكل على الله غرورا من انفسنا

ربما بعض الخوف الدافع للامام والمعزز للتوجل والرجاء فى الله مفيد طالما انه لايؤدى لللانهيار والفشل التام
دوما خير الامور الوسط

وفقك الله ورزقك التفوق

سيف وقلم يقول...

أختى الغالية سلمى
مدونتك قيمة و جميلة و شكراً على مررورك الكريم على مدونتي فداك يا مصر و أحب أعرف حضرتك إني نقلت المدونة إلى مكتوب بعنوان https://swordandpen.maktoobbloges.com
أو سيف و قلم
و ربنا يوفقك بامتحانتك و تكوني دايماً ف المقدمة
ودعيني أتشرف بمرورك الكريم على مدونة مكتوب

Dr. Ibrahim يقول...

ربنا يوفقك ويوفق الجميع

هذه هى رسالتنا فى الحياة العمل

والعمل الصالح

تمنياتى لكم بالنجاح

الفقير الى الله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سيدتي النفس الطبيعية متحبش يكون احسن منها انا مبحبش حد يكون احسن مني وبيدي اني اوصل للي وصله انا مبحسدهوش ولا
بتمنى زورال النعمة اللي عنده انا فقط
بقول انا ليه مبقاش احسن منه ايه السبب
وبحصل عليه نفس الحكاية معايا في المذاكرة
هو اني بحاول اكون الافضل اني بحاول اني علمي ده افيد بيه الامة الجريحة ده وربنا بيوفقني

والطبيعي انا لما اشوف ورقة الامتحان اني بنسى جميع المعلومات
بس بعد دقتين بترجع فده طبيعي
وربنا يوفقك يا رب ويفقنا كلنا

تحياتي

Dr.m يقول...

السلام عليكم

طبعا لا يخفى على أحد هذا الإحساس وخاصة من قدر له كلية تكثر مذاكرتها..

ولعل سبب هذا الإحساس هو النظره القاصره لنا جميعا لكل الأمور ...

فليس مكافأة المذاكره فقط الدرجات العاليه ... بل مكافأتها هو الخير من عند الله سواء كان هذا الخير درجة عاليه أو قليله فهو سبحانه وحده يعلم الخير لعباده ..ففي كل خير

وقد ذكر الرسول صلى الله عليه وسلم ذلك بقوله عجبا لأمر المؤمن! إن أمره كله له خير وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن: إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له رواه مسلم.

تقبلي مروري الأول وتحياتي
سلام

حسن حنفى يقول...

غياب طال

ان شاء الله عوده قريبه

Razi Soliman يقول...

دايما اللى بيخاف من الامتحانات بالرغم من انه مزاكر كويس بيجيب تقدير ودرجات عاليه عشان كدا اتمنى انك تفضلى خايفة اكتر

من خاف سلم

والخوف الاكبر من امتحان الاخرة وحسابها عشان كدا لازم نذاكرلها كويس ونعمل حسابها دايما

اتمنى من الله ان يثبتك فى كل الامتحانات الاخرة قبل الدنيا

رازى

حياتي كلها لله يقول...

relove
جزاك الله خيرا

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

بحلم لو عاد الإسلام

لأه معرفتش!!بس أنا قلت أنك أصغرمدون شفته من الصورة !!!

...................................
غربتي
جنة
فارس القمر
رؤية
فداك يا مصر
د/إبراهيم سماحة
د/م
حسن حنفي
الهواري

بجد حزاكم الله خيرا كثيييييرا جدا علي مشاركتكم لي في حزني بجد كلامكم فرق معايا كتير

ربنا يبارك لكم يا رب

تحياتي
سلمي

فشكووول يقول...

بنتنا العزيزه سلمى
تحياتى
اول زياره لمدونتك
لا تحملى نفسك اكثر من طاقتها
فقد عملت ما عليك والله لا يضيع اجر من احسن عملا
خوفك ورهبتك من الامتحان .. ليست عليك ولكنها لك
هى ظاهره صحية
وهذا هو المسلم الحقيقى
اذا عمل شيئا باتقان يظن انه كان يستطيعه اكثر .. انها النفس اللوامه
بارك الله فيك وزادك من ايمانه
السلام عليكم

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


سلمى
لومىىى


أولا شرفتينى بزيارتك الجميلة
و آسفة على التأخير


ثانيا تعرفى إن فترة الامتحانات دى كانت أصعب الفترات فعلا
و بجد بجد أكتر فترة و لله الحمد اتعلمت فيها المعانى اللى انتى قلتيها دى

إنى أدخل خلاص مش فارق معايا حليت حلو أو وحش
أهم شئ إنى حاسة إنى عملت اللى عليا
ماقصرتش فى ولا دقيقة

بجد كانت تالتة و رابعة ( بعد إعدادى )
يعنى رابع و خامس سنة
بجد بجد بالنسبة لى كانت مرحلة تغيير و لله الحمد و المنة

أولا : كنت باحاول اكون مع ربنا أوى
الورد بتاعى مش أقصر فيه حتى لو ورايا ايه
لازم دعاء قبل و بعد المذاكرة
دايما أفكر فى يوم القيامة و السؤال
و إذا كان دا حالى فى امتحان الدنيا
أفكر نفسى بالمسئولية اللى عليا
و إن دى أمانة

تعرفى يا لومى ..بجد بجد كان اختبار صعب
و عاوز صبر و مجاهدة
حقيقى كان صعب جدا
و كان كل ترم بيعدى بيكون أصعب من اللى قابله
و كانت المشاكل على المستوى الشخصى بتكون أصعب و مأثرة على نفسيتى
بس الحمد لله اللى قدرنى و قدرت اوصل له
و كنت باحس بتوفيق ربنا ليا
مش لازم نجاح فى المادة و تقدير
لاااااا ..كفاية إنى كنت باطلع من الامتحان باقول الحمد لله
مهما تكن الاجابة و النتيجة
أنا عملت اللى عليا

بعكس ناس تانيين كانو يخرجو من الامتحان
حلين كله ماعدا جزئية داخل جزئية داخل جزئية
و هريين نفسهم عياط
و انا ليه مش عرفتها
و ليه مش حليتها
لكن بردوا مش زى اللى كانوا بيبئوا مكبرين
و يا عم زى ما تيجى تيجى
يعنى اللى اتخرجوا عملو ايه

و كمان كنت باحس بيها اوى فى الشفوى
رغم انى باخرج من النظرى مش فاكرة و لا كلمة فى المنهج أصلا
بس كنت باحس بتوفيق ربنا اوى فى الشفوى



معلش طولت عليكى اوى
بس بجد عاوزاكى أثبت من كدا
أعملى اللى عليكى ، و مش تقصرى فى شئ
و اعرفى ان توفيق ربنا مش هو انك تحلى الامتحان و تجيبى التقدير اللى انتى عاوزاه
لا .. التوفيق ممكن يكون فى حاجات تانية كتير



بانتظارك دائما







و دمتى بود

mohamed ghalia يقول...

طيب فين المواضيع الجديدة
ولا الزمن توقف لغاية هنا
يلا عايزين جديد

dr_samarmar يقول...

سلمى انتى روحتى فييييييييين يا بنتى

ليكى تااج عندى تعالى بقى ديه :)
و ارجعى يابنت الحلال و لا حتى عبرينى فى التليفون و لا أى حاجة

اسئلى و أدعيلى عندى مشاكل كتير وا لله اليومين دول

هستنى ردك

حفيدة البنا يقول...

(ومن يتوكل على الله فهو حسبه)
أسأل الله أن يوفقكى ويجعلك فخراًََ للمسلمين.
مدونه رائعه.
وفقكى الله وجزاكى خيراًَ

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
عمو فشكول
سعيدة جدا بأول زيارة لحضرتك لي و يارب دايما منورني و الله و متشكرة جدا علي مشاركة حضرتك الوجدانية لي و لتدعو لي ..

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
حبيبت يسوول

منوراني بجد و اللله مش قادرة أوصفلك مدي سعادتي لما قريت تعليقك
بجد فرق معايا كتير قووووو ي

بصي أنا فعلا معنديش كلام يوصفلك سعادتي بيكي

فعلا إني أحبك في الله
أنا بجد معجبة بشيتك جدا يعني لو مكنتش بنت كنت حقلك ممكن أكلم بابا (:

أدعيلي ربنا يثبتني و يرزق4ني القاعة و الرضا
تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

محمد غالية
إن شاء الله عن قريب

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

سمرمر
يا بنتي و حشاني مووت
مش عارفة أوصلك خالص
أنت قلقاني عليكي موووت أقري كومنتي عندك و ردي علي ضروري
سلاموكا

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

حفيدة البنا
ما شاء الله اسمك عاجبني قووي بارك اللله فيكي
مبسوطة أوي بزيارتك و ياريت متحرميناش منها

تحياتي
سلمي

غير معرف يقول...

إحساس الخوف ده طبيعى بس المهم إنه مش يزيد عن حده

ربنا يوفقك فى حياتك كلها مش إمتحاناتك بس و تحققى كل اللى أنتى عايزاه








وحشانى يا جميل

TotY يقول...

سلمي

حياتي كلها لله يقول...

أنا و دماغي
السلام عليكم

إزيك يا جميل و حشاني مووووت
عملت أه في أمتحناتك يارب تكون كويسة

تحياتي
سلمي

حياتي كلها لله يقول...

توتي
نعم
مبروووووك

غير معرف يقول...

ده لانك انسانة قلوقة ومتوترة جدا وديه طبيعتك والموضوع ده مش فى المذاكرةبس لا ده فى حياتك عموما دايما تاخدى كل حاجة على اعصابك وده بيوترك اوى حتى لو عملتى اللى عليكى عارفة انا بيحصلى الموضوع ده كتير واكيد انتى عارفة مش حانكر بزعل وبعيت وياسلام لو قدرت اصوت بس بعد ما اهدى بحمد ربنا بجد اصلا ربنا ياما كرمنى وعطانى واسعدنى وانا مقصرة فى حقه وبقول لو ده عقاب على ذنوبى فانا راضية بيه والله راضية

غير معرف يقول...

اما بقه بالنسبة للخوف مهما عملتى مهما ذاكرتى لازم تخافى وده طبيعى طبعا بس برده زى ما سمورة قالت بكرة النتيجة تتطلع وحتشوفى ربنا حيكرمك والله وبقلها بكل ثقة ان شاء الله ربنا حيكرمك بس برده عايزة افكرك وديه بقلها لنفسى كتير احنا قصرنا كتير فى المذاكرة الترم ده والسنة اللى فاتت صحيح تعبنا فى الاخر بس انتى ترضى ربنا يساوينا بواحد تعب وذاكر واجتهد من اول السنة واحنا جبنا التجميعات فى الاخر انا والله مرضيش انتى ترضى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.